Strategisk kommunikation och förändring
Per Schlingmann är utan tvekan en av de mest betydelsefulla och framgångsrika strategiker inom svensk politik under 2000-talet. Som hjärnan och arkitekten bakom Moderaternas förändringsarbete bidrog han till deras valframgångar och till att rita om den politiska kartan.
Kostnadsfri förfrågan på Per Schlingmann
Boka eller få mer information. Svar samma arbetsdag!
- Professionell hjälp
- Talargaranti vid bokning
- Kostnadsfri rådgivning
Eller ring oss på 08-47 44 650
Per Schlingmann har tidigare varit chefsstrateg, kommunikationschef och partisekreterare för Moderatorerna. Han var även statssekreterare hos fd statsminister Fredrik Reinfeldt och vd för kommunikationsbyrån Spider Relations samt rådgivare för flera företag. Per anses vara en av arkitekterna bakom Moderaternas förvandling till ”Nya Moderaterna”, vilket ledde partiet till stora valframgångar i valen 2006 och 2010.
Idag anses Per som en av de mest framgångsrika och skickliga strateger inom kommunikation i Sverige. Han har bland annat blivit utsedd till en av Sveriges superkommunikatörer. I sin föreläsning behandlar han bland annat ämnen som berör strategisk kommunikation, ledarskap, framtidsfrågor, nytänkande, förändringsprocesser, politik, varumärken, retorik och analytiskt tänkande.
Per är författare till böckerna Stå aldrig still och Urban express, Så vinner du kommunikationskriget – Med berättelsen som vapen, I maktens öga och Harpsund tur och retur. Han driver även sitt eget företag Per Schlingmann AB, är delägare i utbildningsföretaget Futuretelling AB och kommunikationsbyrån Assefa Kommunikation. Han är även krönikör i Dagens Industri och sitter i styrelsen för SOS barnbyar.
Per Schlingmann är en av Sveriges mest efterfrågade föreläsare och han anlitas både som föreläsare och som workshopledare. Han anlitas av alla sorters kunder, alltifrån koncernledningar och beslutsfattare som står inför strategiska framtidsutmaningar till större grupper av medarbetare på företag och organisationer som vill inspireras. Per har flera föreläsningar att välja mellan.
Per Schlingmanns föreläsningar
Så vinner du kommunikationskriget – med berättelsen som vapen
I denna föreläsning beskriver Per hur vi befinner oss i ett kommunikationskrig där alla kämpar om människans uppmärksamhet och tid. Vinnaren i detta kommunikationskrig är den som lyckas med att etablera historier som andra vill föra vidare. Per beskriver hur det nya kommunikationslandskapet ser ut och berättar hur man själva kan använda sig av nutidens mest effektiva vapen – berättelsen. Han vänder upp och ned på gamla tankesätt och inspirerar oss att öppna upp oss för nytt tänkande, kreativitet och experimentlust.
Stå aldrig still – Våga förändras!
Aldrig förr har världen omkring oss rört sig så fort. Med de allt snabbare förändringarna finns det både möjligheter och hot. Företag och organisationer måste allt mer anpassa sig till sin omvärld och de dramatiska förändringar som globaliseringen, digitaliseringen, nya konsumentbeteenden och värderingar för med sig.
Per berättar att de som har modet och förmågan att förändra och förnya sig själva är de som är vinnarna. Han ger konkreta exempel från flera olika branscher där förändringstrycket varit ett måste för att kunna överleva. Han delar också med sig av sina egna erfarenheter av förändringsarbetet med Moderaterna. Per vill inspirera människor till utveckling och förnyelse. Han berättar också hur man konkret och effektivt arbetar internt och externt och hur man undviker fallgropar.
Historien om moderniseringen av Moderaterna
Per tar med sina lyssnare på en fantastisk framgångssaga om Moderaternas förnyelse. Men han vill också inspirera människor och peka på att om ett parti som Moderaterna, som är mer än 100 år gammalt, kan förändras, då kan alla göra det. Per tar avstamp i Moderaternas historia att förnya sig och vilka erfarenheter man lärt sig av detta sedan dess.
I riksdagsvalet 2002 röstade 15,2 procent av befolkningen på Moderaterna. Fyra år senare fick Moderaterna hissnande 26,2 procent av rösterna och några år senare valde var tredje svensk att rösta på Moderaterna. Per berättar om den förändringsresa han i alla högsta grad var med och påverkade. Han beskriver vilka förutsättningar och vilka utmaningar de stod inför, som exempelvis hur man får med sig en hel organisation på alla nya förändringar. Per berättar hur han själv upplevde denna förnyelseresa och vilka lärdomar man kan dra.
Betydelsen av storytelling
Bakom alla beslut som tas i en organisation eller i ett företag finns det människor som med egna personliga upplevelser kan skapa möjligheten att berätta en god historia. Ett av de viktigaste och mest effektiva verktygen inom kommunikation är att kunna få ut sin berättelse. Liksom att varje människa bär på en livsberättelse gör även varje organisation detta. Men frågan är bara hur man formulerar den, hur hittar man den och hur skapar man den? Detta är några frågor som Per beskriver närmare i sin föreläsning. Med passion och hög energi talar Per om hur man bygger och berättar en historia, om ordens betydelse och om hur man säljer hamburgare som inte finns.
Urban Express
Tillsammans med Kjell A Nordström har Per Schlingmann skrivit boken Urban Express. Nu föreläser han såväl själv som tillsammans med Kjell. Med sin bok som utgångspunkten för föreläsningen gör de en analys av vår samtid och vår omvärld. De låter sina olika världsbilder och erfarenheter mötas där de analyserar vår tids pulserande nervcenter – staden. De gör spännande analyser över vilka dramatiska förändringar som sker i och med globaliseringen och urbaniseringen och hur detta påverkar företag och människors liv.